آموزش آردوینو قسمت ششم ال سی دی ها ، برنامه نویسی ال سی دی کاراکتری

آموزش آردوینو قسمت ششم ال سی دی ها ، برنامه نویسی ال سی دی کاراکتری

آموزش آردوینو قسمت ششم ال سی دی ها ، برنامه نویسی ال سی دی کاراکتری,وارد دنیایی جدید و زیبا شو و از تکنولوژی لذت ببر.

آموزش آردوینو قسمت ششم ال سی دی ها ، برنامه نویسی ال سی دی کاراکتری

در قسمت قبل در مورد کیپد با یکدیگر صحبت کردیم برای زیباتر سازی پروژه مان نیاز است که یک ال سی دی برای نشان دادن خروجی برنامه وجود داشته باشد پس به سراغ معرفی دو نوع ال سی دی می رویم و با آن‌ها برنامه‌نویسی می‌کنیم.

1-ال سی دی کاراکتری: این نوع ال سی دی دارای تعدادی کاراکتر است که می توانیم این کاراکترها را به عدد یا حروف دلخواهمان تغییر دهیم یکی از معروف ترین انواع آن ۱۶ در 2 است.کتابخانه مورد نیاز برای این ال سی دی liquidCrystal است که در خود برنامه آردوینو وجود دارد و نیازی به نصب آن نیست.در عکس ها ی زیر انواع آن را مشاهده می کنید.ال سی دی کاراکتری ال سی دی کاراکتری ال سی دی کاراکتری ال سی دی کاراکتری

2-ال سی دی نوکیا ۵۱۱۰: ای ال سی دی که در موبایل های نوکیا ی قدیمی استفاده می شده است، مزیت های بیشتری نسبت به ال سی دی قبل دارد زیرا که می توان با آن انواع اشکال و تصاویر را نیز نشان داد. این ال سی دی دو کتابخانه دارد: یک کتابخانه برای کشیدن اشکال و کتابخانه دیگر برای نوشتن اسم کتابخانه ها است. عکس هایی از این ال سی دی را در پایین مشاهده می کنید.

ال سی دی نوکیا

ال سی دی نوکیاال سی دی نوکیاال سی دی نوکیاال سی دی نوکیا

حال به سراغ ساخت مدار این ال‌سی‌دی می‌رویم مدار ال سی دی کاراکتری به شکل زیر خواهد بود.

مدار ال سی دی کاراکتری

مدار ال سی دی کاراکتری

همان طور که در بالا می بینید دو پایه اول برای تغذیه ی ال سی دی، پایه ی سوم که به یک پتانسیومتر وصل شده برای میزان نور صفحه و ... است.

و مدار ال سی دی نوکیا به شکل زیر است:

ال سی دی نوکیا

البته مدار بالا کاملا درست نیست و بهتر است به برنامه ی example کتاب خانه ی این ال سی دی مراجعه کنید تا مدار درست آن را بسازید.

حال به سراغ برنامه نویسی ال سی دی کاراکتری می رویم و در قسمت بعد برای ال سی دی نوکیا برنامه ای می نویسیم.(پس قسمت بعد را نیز از دست ندهید.آرام)

1-اضافه کردن کتاب خانه: مانند هر کتاب خانه دیگری کتاب خانه Liquid Crystal را به برنامه اضافه می کنیم.

 #include

2-تعریف نام کتابخانه و پایه های متصل آردوینو به LCD:

const int rs = 12, en = 11, d4 = 5, d5 = 4, d6 = 3, d7 = 2;
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7);

3-فعال کردن ستون ها و ردیف های مورد نیاز:

lcd.begin(16, 2);

4-مشخص کردن مکان نما:

lcd.setCursor(0, 0);

5-چاپ حروف و اعداد و ...:

lcd.print("salam");

 6-پاک کردن صفحه:

lcd.clear();

7-برگشت مکان نما به ابتدای صفحه:

lcd.home();

8-تبدیل مکان نما به _ :

lcd.cursor();

9-حذف زیر خط:

lcd.noCursor();

10-تبدیل مکان نما به مربع چشمک زن:

lcd.blink();

11-حذف مکان نما:

lcd.noBlink();

بازدید شما از مطالب برای ما بسیار ارزشمند اما نظر دادنتان ارزشمندتر است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





چهار شنبه 25 ارديبهشت 139821:8محمد حسین حقیقی
آخرین مطالب