آموزش آردوینو قسمت سوم دستورات زبان c

آموزش آردوینو قسمت سوم دستورات زبان c

آموزش آردوینو قسمت سوم دستورات زبان c,وارد دنیایی جدید و زیبا شو و از تکنولوژی لذت ببر.

آموزش آردوینو قسمت سوم دستورات زبان c

در آموزش قبل توانستیم بدون آگاهی خاصی نسبت به زبان c برنامه خود را بنویسیم اما از این به بعد نیازمند چند دستور زبان c خواهیم بود.

1-دستور شرط (if)

در برنامه ای که می نویسیم کار آمد ترین دستور ایف خواهد بود.ایف دارای یک بخش شرط و یک بخش دستورات است که اگر آن شرط درست باشد دستورات انجام خواهد شد به طور مثال اگر دمای خوانده شده از سنسور بیش از پنجاه درجه بود فلان چراغ را روشن کن یا ... .

مساوی ==
نامساوی =!
بیشتر <
کمتر >
و and
یا or

*شرط باید درون پرانتز قرار گیرد*

ساختار یک شرط

 

2-حلقه(for)

گاهی اوقات می خواهیم دستوراتی چنند بار انجام شوند و چندین بار آن کد ها را ننویسیم.با استفاده از فور این کار به راحتی قابل انجام خواهد بود.

ساختار حلقه

 

3-متغیر

گاهی اوقات می خواهیم که مقدار ها و عدد هایی را ذخیره کنیم.برای این کار ابتدا باید حرف یا کلمه ای را به عنوان متغیر تعریف کنیم و میزانی را که درون آن خواهیم ریخت را به آن بگوییم تا میزانی از حافظه خود را اشغال کند مثلا می دانیم که اعداد ما در محدوده هشت بیتی خواهند بود پس آن ها را با int تعریف خواهیم کرد یا مثلا می دانیم که متغیر ما همیشه مثبت خواهد بود پسس آن را به صورت unsigned تعریف می کنیم.در جدول زیر اطلاعات بیشتری را مشاهده می کنید.

انواع متغیر

 

ساختار تعریف متغیر

4-نامتغیر

گاهی در برنامه مان نیازمند چند عدد ثابت هستیم که تغییر نمی کنند.آن را با define می توانیم تعریف کنیم.

5-حلقه (while)

گاهی اوقات بر خلاف فور که می دانستیم حلقه چند بار تکرار می شود در وایل چنین خبری نیست و تکرار حلقه بستگی به شرط داده شده دارد.تاوقتی که شرط برقرار است دستورات داخل حلقه انجام خواهد شد اما اگر شرط برقرار نباشد از وایل خارج خواهد شد و به ادامه برنامه خواهد پرداخت.

ساختار شرط

 

حال می خواهیم دستورات کارامدتر دیگری را در این‌باره یاد بگیریم.

۱ digitalInput از این دستور می توانیم به عنوان ورودی دیجیتال استفاده کنیم و نیاز به پایه خاصی ندارد و برای همه پایه‌های آردوینو قابل استفاده است.

به طور مثال اگر کلید یک شد فلان کار انجام شود.

if (digitalInput(2)==HIGH){

    a=1;

}

2-analogInput: ابتدا باید بر اساس آردوینو خود پایه های آنالوگ آن را تشخیص دهید تا بتوانید با آن پایه ها ورودی های آنالوگ را دریافت کرده و در یک متغیر ذخیره کنید.

البته این را باید بگویم که قبل از آنکه از آن پایه به عنوان ورودی استفاده کنید باید آن را در بخش ستاپ به عنوان ورودی تعریف کنید.

3-anlogWrite: گاهی اوقات می خواهیم نور ال ای دی را کنترل کنیم و بتوانیم آن را کم و زیاد کنیم یا گاهی سرعت موتور را با تغییر ولتاژ تغییر دهیم(البته موتور هایی که میزان کمتر از 50 میلی آمپر جریان می کشد می توانند به آردوینو وصل شوند).این کار با پایه های pwm انجام پذیر است.به این صورت که در ورودی اول دستور پایه مد نظر و در ورودی دوم دستور مقداری از 0 تا 255 را باید وارد کرد.

از آن جایی که آردوینو تماما دیجیتال است پس این ولتاژ های آنالوگ را در حقیقت با فرکانس های با طول موج متفاوت ایحاد می کند.

 Serial

4-Serial.begin:گاهی اوقات می خواهیم که وقتی برنامه را اجرا می کنیم متغیرهایی را ببینیم که در آن شرایط چه مقداری دارند برای این کار باید ارتباط سریال آردوینو با کامپیوتر یا لپ تاپ را راه اندازی کنیم به این صورت که در بخش setup از این دستور استفاده می کنیم.درون پرانتز آن سرعت انتقال دیتا را ذکر می‌کنیم

5-Serial.print:در بخش لوپ هر چیزی را که بخواهیم به کامپیوتر ارسال کنیم با این دستور  می‌فرستیم.

6-Serial.println: این دستور مانند دستور بالا می ماند به این تفاوت که به خط بعد خواهد رفت.

پیشرفت ما بستگی به نظرات شما دارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 2 بهمن 139717:38محمد حسین حقیقی
آخرین مطالب